اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

جنبش‌نرم‌افزاری و پیشرفت علمی/۱

مهدی‌نژادنوری: در بحث‌های علمی باید آنقدر قوی شویم که در تأمین نیازها خودکفا باشیم

معاون پژوهشی و فناوری اسبق وزیر علوم با اشاره به نقش جنبش نرم‌افزاری در پیشرفت علمی، گفت: باید در بحث‌های علمی باید آنقدر قوی باشیم که هیچ تحریمی ما را نلرزاند.

مهدی‌نژادنوری: در بحث‌های علمی باید آنقدر قوی شویم که در تأمین نیازها خودکفا باشیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مقام معظم رهبری از سال‌های پیش در زمینه جنبش نرم‌افزاری تأکید فرمودند.

ایشان در سخنان‌شان در سال 82 فرمودند: جنبش نرم‌افزاری، یعنی در زمینه‌ علم، تولید علم و شکستن مرزهای علم، یک جنبش و یک حرکت عظیم به وجود بیاید.

ولایت فقیه در سال 83 نیز دوباره بر این موضوع تأکید کرده و فرمودند: جنبش نرم‌افزاری، یعنی در معرفت علمی ننشینید دست خود را دراز کنید تا دیگران بکارند و میوه‌چینی کنند و هر مقدار از میوه را که لازم نداشتند، بیاورند در دست شما بگذارند.

از همان سال‌ها تاکنون مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تأکید فرمودند.

کارشناسان حوزه علم و فناوری نیز با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری برای پیشرفت علمی، این مسأله را عامل پیشرفت و آقایی کشور در منطقه و دنیا می‌دانند.

در این زمینه با محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری اسبق وزیر علوم گفت‌وگو کردیم.

مهدی‌نژاد نوری با بیان اینکه ملت ما اگر می‌خواهد آقایی کند باید بتواند در علم و فناوری پیشرفت کند و برای این منظور باید یک قرارگاه داشته باشیم تا در آن برنامه‌ریزی کنیم، گفت: برای پیشرفت پرشتاب علمی باید منابع‌مان را منسجم و همراه و هماهنگ کنیم، باید موانع را از سر راه برداریم همانطور که مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگی نیز به صراحت فرمودند که باید قرارگاه فرهنگی داشته باشیم اگر ما باور داشته باشیم که یک عرصه جنگ تمام عیار داریم باید بپذیریم که در عرصه علمی هم یک قرارگاه داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش جنبش نرم‌افزاری در پیشرفت علمی، افزود: در بحث‌های علمی باید آنقدر قوی باشیم که هیچ تحریمی ما را نلرزاند و بتوانیم حداقل نیازمندی‌های خودمان را در داخل تأمین کنیم، این صحبت‌ها برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری و مطالعه در احوال ملت‌های مختلف است که برای آقایی و سروری باید در محور علم و فناوری بسیار پیشرو باشیم.

مهدی‌نژاد نوری اظهار داشت: البته در این زمینه زیرساخت‌هایی هم ایجاد شده است، ما 10 میلیون دانش‌آموخته دانشگاه و 4 میلیون دانشجو داریم که البته برخی ایراد می‌گیرند که اینها فقط کمیت است ولی ما می‌توانیم از اینها بهره بگیریم، بخش‌هایی از راه را رفتیم و برای اینکه به ثمر برسد و هرکس در رشته خاص خودش به پیشرفت برسد باید جریان‌های علمی، فعالیت‌های علمی را بسیار قوی و پرشتاب و پرشدت پیگیری کند و این مسئله رخ نمی‌دهد مگر اینکه یک قرارگاه با طراوت، با انگیزه، پرکار و شجاع داشته باشیم.

* ضرورت تحقق جنبش‌ نرم‌افزاری برای پیشرفت علمی

معاون پژوهشی و فناوری اسبق وزیر علوم عنوان کرد: وقتی نگاه‌های محافظه‌کارانه وجود داشته باشد و بخواهند با حرکت‌های آرام و تدریجی کار کنند این مهم اتفاق نمی‌افتد، مشکل بسیار زیاد است و اتفاقاً قرارگاه زمانی شکل می‌گیرد که مشکلات زیاد باشد زیرا در زمان معمولی برنامه‌ریزی معمول جواب می‌دهد ولی زمانی که نیاز به جهش داریم و می‌خواهیم خطوط مقدمی را در صحنه علمی فتح کنیم و ارتقاء جهشی داشته باشیم باید از قرارگاه استفاده کنیم یعنی حرکت پرسرعت، پرشتاب و جهادی باید شکل بگیرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری از بانک جهانی آمار دادند که ایران مقام اول عدم استفاده از ظرفیت‌هایش را دارد، ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، گویا در خیابان ولیعصر مغازه هزار متری داری و خالی است و خودت در فقر زندگی می‌کنی، هر کسی ببیند بلااستثنا می‌گوید حقت است که در فقر زندگی کنی زیرا چنین ظرفیتی را رها کردی، ما هم ظرفیت عظیمی داریم که باید آن را به راه بیندازیم این ظرفیت زمانی راه‌ میفتد که بتوانیم علم‌شان را به کار بگیریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول